Tips för att sluta snarka


Sluta snarka med dessa tips

Lider du - eller din partner - av snarkningar som kan störa sömnen? Då kan nedanstående tips hjälpa till att minska problemet.

Lär dig att sova på sidan

Snarkning blir ofta värre när man sover på rygg. Låt din partner se om du bara snarkar när du sover på rygg. Du kan lära dig att sova på sidan genom att göra det obehagligt att ligga på rygg. Du kan till exempel sy in en tennisboll på ryggen av din pyjamas. Du kan även lägga en stor kudde intill dig för att hindra dig från att vända dig.

Sörj för en dammfri sovmiljö

Snarkning är ofta ett symptom på andra förhållande, vilket kan vara en allergisk reaktion. Vid en allergisk reaktion blir slemhinnorna i näsan inflammerade och svullna, vilket delvis blockerar luftvägarna och hindrar en korrekt andning genom näsan. Sluta snarka genom att se till att sovmiljön är dammfri, inte minst madrasser och sängkläder. Dagliga nässköljningar kommer att underlätta symptomen. Vi rekommenderar Nasaline nässköljare kombinerat med Snooze näsvidgare.

Försök att gå ner i vikt

Sluta snarka tips - Gå ner i viktAnledningen till att övervikt leder till snarkning är att fett samlas under tungan, i gommen och i svalget så att luften får svårare att passera, och de trängre luftvägarna är mer benägna att vibrera. Endast ett par kilos övervikt kan leda till snarkning, och personer som lyckas gå ner märker ofta en markant skillnad i snarkningen.

Undvik alkohol minst 4 timmar innan sänggåendet

Sluta snarka - Undvik alkohol 4 timmar innan sänggåendetAlkohol får musklerna i svalget att slappna av, vilket kan leda till obstruktiv sömnapné (korta andningsuppehåll under sömnen) hos personer som annars bara snarkar. Därför bör personer som snarkar begränsa sitt intag av alkohol, och undvika det helt minst 4 timmar innan sänggåendet.

Sluta röka

Rökare har ofta trängre näsa och svalg som orsakas av svullna slemhinnor och ökad slembildning. Undersökningar visar att problem med snarkning förekommer dubbelt så ofta hos rökare som hos icke-rökare.

Sluta snarka - håll luftvägarna fria

Den vanligaste orsaken till snarkning är att den mjuka gommen och tungan delvis blockerar luftvägarna i halsen. Därför kommer en snarkskena att avhjälpa problemet i de flesta fall.

Snarkning kan även bero på problem att andas fritt genom näsan. Lösningen är i dessa fall att underlätta andningen genom näsborrar och bihålor.
Det är viktigt at luftvägarna i både svalg och näsa hålls öppna medan vi sover.

Test för att sluta snarka

Testet nedan hjälper dig att förstå var luftvägarna är trängre (svalg eller näsa), och därmed hitta den bästa lösningen på snarkproblemet.

 

Tungtest

Tunge
  Stick ut tungan så långt du kan och håll den mellan tänderna. Försök nu göra ett snarkljud. Om ljudet minskas med tungan i detta framskjutna läge beror din snarkning på att tungan och den mjuka gommen slappnar av och faller tillbaka i svalget så att luftvägarna dras ihop.

Vi rekommenderar: 
→ SnorBan anti-snarkskena
     
Muntest

Mund
  Öppna munnen och gör ett snarkljud. Stäng nu munnen och försök göra samma snarkljud igen. Om du kan snarka med munnen öppen, beror din snarkning huvudsakligen på att du andas genom munnen, vilket innebär att luften inte fuktas ordentligt. Torr luft belastar din näsa och dina luftvägar, vilket leder till vibrationer och snarkningar. Därför finns det snarkare som har en tendens att snarka mer under vintern när luften ofta är torr.

Vi rekommenderar:
→ SnorBan anti-snarkskena
→ Dr. Winkler elastiskt hakband

Denna typ av snarkning är ofta kopplad till muntorrhet, tandköttsproblem och dålig andedräkt.
     
Nästest

Næse
  Ställ dig framför en spegel. Täpp till den ena näsborren med ett finger. Med munnen stängd, andas in genom den öppna näsborren. Om näsborren kollapsar när du andas in, kommer du att gynnas av en näsvidgare som underlättar luftens väg genom näsborrarna. Du bör testa båda näsborrarna på det här sättet.

Vi rekommenderar:
→ Snooze näsvidgare

Prova nu att andas genom näsan med munnen stängd. Om du får svårt att andas med näsan, kan det bero på en allergisk reaktion som gör att slemhinnan i näsan svullnar. Det gör det svårare att andas ordentligt genom näsan.
 
Rekommendation:
→ Snooze näsvidgare
→ Nasaline nässköljare

 

Flera orsaker till snarkning?

Ofta passar man in i flera av ovanstående kategorier. Till exempel kan din snarkning bero både på att tungan slappnar medan du sover och att du lider av nasal styvhet. I så fall bör du prova en snarkskena tillsammans med nässköljningar och eventuellt en näsvidgare.

Fallande ordning

3 artiklar

  1. SnorBan anti-snarkskena tar bort eller minimerar snarkningarna och förbättrar sömnkvaliteten. SnorBan har dokumenterad effekt och verkar omedelbart. Den är otroligt bekväm, eftersom den formas helt efter användarens tänder. SnorBan är tillverkad i hypoallergen termoplast och har en lätt och slitstark design. Erbjudande: Garanterad effekt eller pengarna tillbaka inom 30 dagar!

    Erbjudande gäller t.o.m 28/2-2018

    Leveranstid: 2-3 dagar

    Ordinarie pris 449,00 kr

    Specialpris: 398,00 kr

    Så lågt som: 299,00 kr

    Läs mer
    SnorBan snarkskena är bäst i test
  2. Underlättar andningen genom näsan så att snarkningarna lättar. Utvecklad i samarbete med medicinska experter i Sverige.

    Leveranstid: 2-3 dagar

    Läs mer
    Snooze näsvidgare underlättar andningen så snarkningen minskas
  3. Lindra nästäppa och irritation i näsa och bihålor. Nasaline är en unik patenterad produkt för sköljning av näsan, och är utvecklad av svenska öron-näsa-halsspecialister.

    Leveranstid: 2-3 dagar

    Ordinarie pris 135,00 kr

    Specialpris: 93,00 kr

    Läs mer
    Nasaline nässköljare - billig och enkel sköljning av näsan

Fallande ordning

3 artiklar